Anoen, että meidän Herramme Jeesuksen
Kristuksen Jumala: Tämä on ainoa kerta UT:ssa, kun rukoillessa
käytetään Jumalasta tätä koko pelastushistorian kattavaa nimitystä: ”meidän
Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala” (ks. mitä kirjoitin jakeen 1:3
kohdalla tästä asiasta). Sitä käytetään tämän lisäksi vain viidesti muulla
UT:ssa; Paavali neljästi (Room. 15:6; 2. Kor. 1:3; Ef. 1:3; Kol. 1:3) ja
Pietari kerran (1. Piet. 1:3), mutta niissä kaikissa on kyse Jumalan/Isän
ylistämisestä tai kiittämisestä; ei pyytämisestä. Kyseessä on siten
poikkeuksellisen tärkeä ja kunnioittava rukous. Paavali ei pyydä Jeesuksen
nimessä, vaan vetoaa siihen, kuka Jumala on ja mitä Hän tehnyt Kristuksessa
maailman hyväksi.
Kirkkauden Isä: Hän on ”valkeuksien
Isä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa” Jaak. 1:17. Paavali
tiesi mistä kirkkaudesta on kyse, sillä Jumalan kirkkaus oli ilmestynyt hänelle
Jeesuksessa Damaskon tiellä. Hän tiesi kokemuksestaan Jumalan kirkkauden
tuntemisen loistavan Kristuksen kasvoista. Siksi hän vetosi Jumalaan myös
”kirkkauden Isänä,” että tämä sama kirkkaus levittäisi valoaan myös muiden
ihmisten sydämiin, 2. Kor. 4:6.
Antaisi teille viisauden ja
ilmestyksen Hengen: Palattuaan taivaaseen Kristus rukoili Isäänsä, että
Hän lähettäisi meille Pyhän Henkensä. Nyt Hän täydentää ja täsmentää rukoustaan
Paavalin kautta pyytämällä meille Isältään viisauden ja ilmestyksen henkeä.
Jes. 11:2 puhuu Jumalan seitsemästä hengestä, mitä olivat Jeesuksen päällä ja
mitkä ovat Jumalan valtaistuimen edessä, Ilm. 1:4. Ne ovat Pyhän Hengen
seitsemän eri tapaa toimia ja ilmaista itseään. On kyse Jumalan
”seitsenkertaisesta Pyhästä Hengestä” niin kuin AMP selittää Ilm. 1:4:ssä. Jes.
11:2 liittää viisauden ja ymmärryksen henget toisiinsa, mutta ymmärryksen
hengen paikalla on tässä ilmestyksen henki. Ilmestys on sitä, kun Herra itse
avaa kirjoituksia niin kuin Hän teki Emmauksen tiellä. Ilman sitä olemme niiden
kahden opetuslapsen lailla ymmärtämättömiä ja hitaita sydämeltä uskomaan profeetallista
Saanaa, Luuk. 24:25.
Paavali rukoili vastaavasti kolossalaisille hengellistä viisautta ja ymmärrystä
mm. oikeaa vaellusta, hyviä töitä ja kaikella voimalla vahvistumista varten,
Kol. 1: 9-11. Kristus on tullut meille viisaudeksi Jumalalta, 1. Kor. 1:30, siksi
Sanl. 8 luku kertoo, mitä Hän on ja mitä Hän saa aikaan meissä viisauden ja
ilmestyksen hengen kautta: Tässä siitä jakeet 14, 18 ja 21:
”Minulla (Jumalalta tulleella viisaudella) on neuvo ja neuvokkuus; minä olen
ymmärrys, minulla on voima. Minun tykönäni on rikkaus ja kunnia, ikivanha
varallisuus ja vanhurskaus…antaakseni niille, jotka minua rakastavat, pysyvän
perinnön ja täyttääkseni heidän aarrekammionsa.” Aarrekammio viittaa sydämeemme, sillä ”Hän täyttää sinun
halajamisesi hyvyydellään,” Ps. 103:5.
Hänen tuntemisessaan: On
hieman eri käsityksiä kenen tuntemisesta tässä on kyse. Koska jakeet 15-21 ovat
yhtä ja samaa ajatusta, niin kyseessä on nimenomaan Jumalan tunteminen. ”Hänen”
asemastaan voitaisiin käyttää sanaa ”itsensä,” mihin tässä yhteydessä käytetty
kreikan sana ”autos” antaa oikeuden. Kolmannen luvun rukouksessaan Paavali sen
sijaan rukoilee erityisesti Kristuksen tuntemista. Aabrahamille Herra ilmestyi
kirkkauden Jumalana, Ap.t. 7:2, mutta nyt Hän haluaa meidän tuntevan Hänet
kirkkauden Isänä, että ymmärtäisimme olevamme sen ”ylhäisimmän kirkkauden” lapsia.
Tunteminen (kr. epignosis) tarkoittaa tässä ”täydellistä, läpikotaista,
tarkkaa ja oikeaa tuntemista.” Samaa kreikan sanaa käytetään, kun on puhe niin
Jumalan kuin Hänen Poikansakin tuntemisesta: ”…Jumalan Pojan tuntemisessa,
täyteen miehuuteen” Ef. 4:13. ”…tulisitte täyteen hänen tahtonsa
tuntemista… kasvaen Jumalan tuntemisen kautta”, ”…pääsisivät tuntemaan
Jumalan salaisuuden, Kristuksen” Kol. 1:9-10; 2:2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar